Hasnyálmirigyrák, agresszió (jelige: baldwinka)

Férjemet ez év július 20-án operálták hasnyálmirigyrák miatt. Sárga volt, az epét el kellett vezetni a bélbe. Sajnos a műtét során látták, hogy áttét van a májban, patkóbélben, vastagbélben, kismedencében. A májban lévőt eltávolították, a többit sajnos már nem tudták. Belgyógyászaton van 8 napja, mert beödémásodott a bokájától a lágyékáig. Sajnos holnap hazaadják.

Ne értsenek félre: azért sajnos, mert 2-3 hete nagyon agresszív, engem és a kisfiunkat sem tudja elviselni. Mindannyiunk bánatára. A kisfiunk és én is félek, hogy mi lesz itthon. Sajnos nagyon rosszul néz ki, közel 40 kg-ot fogyott. 3 hete Durogesic 0.75-ös tapaszt kap kb. ettől kezdve agresszív.

Korábban mi voltunk neki a minden, soha nem bántott volna meg semmiért sem. Ez már nem ő. Szeretném tudni: ez a tapasztól van, vagy düh a betegség ellen? Nem szeretném, ha a gyermekünk így emlékezne rá, mert ő egy csodálatos ember volt mindig!

Az Ön által említett tapasz ritkán okozhat pszichés tüneteket, így agressziót is. Amennyiben ez kifejezett gond, esetleg más fájdalomcsillapítási lehetőséget kellene egyeztetni az onkológussal vagy a háziorvossal.

Amennyiben három hete kezdték el a tapaszt alkalmazni, ez alatt az idő alatt már a szervezet “hozzászokhatott” az alkalmazott adaghoz, és általában a fokozatos dózisemelés mellett ezek a pszichés tünetek nem kifejezettek, illetve több napos fentanyl tapasz alkalmazás után csökkenhetnek is.

Természetesen, ahogyan Ön is gondolt erre, az agressziónak lehet oka a tapasztól függetlenül is az a tehetetlen düh, amit a betegek jó része átél egy hirtelen jelentkező, az életminőséget, a fizikai állapotot és az életkilátásokat rontó súlyos daganatos betegség miatt. Bizonyos esetekben az orvosok javasohatnak enyhe nyugatót, vagy szorongásoldó készítményt.

A bokától felfelé a teljes kétoldali végtagot érintő vizenyő hátterében az állhat, hogy a kiterjedt hasi daganatos folyamat gátolja a folyadék, a nyirok visszaáramlását a szív felé, s ezért alakul ki a vizenyő. A fogyással párhuzamosan esetleg kialakuló alacsony vérfehérjeszint is szerepelhet oki tényezőként, és az is, ha a májban többszörös áttétek vannak, így a májon keresztül is gátolt a folyadék elvezetése a test alsóbb részéből. A jelentős fogyás miatt gyógytápszerek adását is érdemes lenne megfontolni, illetve az orvosokkal megbeszélni.

Kapcsolódó cikkek:
Hasnyálmirigyrák
Fájdalomcsillapítás
Rákbetegség: nem elég a testet kezelni
Családban is lehet magányos a beteg
Nem lemondani a mindennapi örömökről
Feszültségkezelő tréning rákbetegeknek
Ahogyan az életre, a búcsúra is készülni kell

Korábbi kérdések és válaszok a témában:
Hasnyálmirigyrák műtéte
Meg kell mondani a bajt?
Áttétes hasnyálmirigyrák
Hasnyálmirigyrák 2.
Hasnyálmirigyrák 1.

Top