Agydaganat és csontfájdalmak (jelige: mami)

Édesanyámnak a rák az agyában terjedt el. Volt már kemón és sugárkezelésen, kb. két hét múlva a bal válla elkezdett fájni, amit morfiumos tapasszal enyhítenek, de nem nagy a hatása. Hiába mondta az anyukám, hogy a kezeit sem tudja úgy használni ahogy kell, az újabb vérvizsgálatig várnia kell és egy hétre hazaengedték. Mindenféle tanács nélkül! Felháborítónak tartom azt is, hogy az ottani orvos jobb keze azt mondta anyukámnak, már sajnos ez a vég, amikor csontfájás van.

Mivel az agyában van a tumor, ezért bármikor elnyomhatja valamely ideget vagy mit és meghal. Édesanyám jól van a fájáson kívül: eszik rendesen, mozog, stb. Erre a válasz az volt: sajnos lesz ez még rosszabb is. Undorító, hogy nem segítenek. Kértem, hogy nézessék meg a fejét, hátha egy daganat nyomja azt az ideget, ami a fájást előidézi, s kapjon még sugárkezelést. Erre a válasz az volt, hogy ez nem olyan egyszerű.

Sok emberrel beszéltem, akik azt mondták, az a baj, hogy nem adtam elég pénzt a dokinak. Hát nem is, mert nincs miből. És most hagyjam meghalni, mert nincs pénzem? Azt sem tudom kihez forduljak tanácsért, segítségért.

Bár nem írt részletesen arról, milyen betegségben szenved az édesanyja, hol jelentkezett az elsődleges daganat, valamint milyen kemoterápiát és sugárkezelést kapott, egy agyi daganatos folyamat, amennyiben nem operálható, mert például több gócban jelentkezik (esetleg egy másik szerv rosszindulatú daganata ad ide áttétet), eljuthat sajnos olyan állapotba, amikor már a kemoterápiától és a sugárkezeléstől sem várható eredmény.

A koponyára adott sugárkezelésnek van olyan dózisa, ami már káros lehet. Erre is gondolhatott orvosa, amikor azt mondta, hogy nem olyan egyszerű ismételt sugárkezelést alkalmazni.

Feltételezhetően édesanyja eddig is megkapta azokat a kemoterápiás készítményeket, illetve a szintén költséges sugárkezelést, amelyre állapota miatt szüksége volt – függetlenül attól, hogy “nem adott elég pénzt a dokinak”.

Elképzelhető, hogy orvosai azért engedték haza, hogy amíg elfogadható állapotban van, azt otthoni, megszokott környezetében tölthesse családja körében, a saját életében fontos tárgyai között. Ebben az időszakban a beteg számára is felértékelődik az családi környezet, a családtagoktól kapható odafigyelés, gondozás, és ebben az időszakban fontos a megfelelő fájdalomcsillapítás beállítása is.

Amennyiben az erős hatóanyagú tapasz nem kielégítően csillapítja a fájdalmakat, ezt jelezni kell a kezelőorvosnak vagy a háziorvosnak, akik tudják emelni a tapasz dózisát. Amennyiben a tapasz mellett csak időszakosan jelentkezik fájdalom, ekkor áttörő fájdalomról beszélünk, s ekkor egyéb, gyors felszívódású fájdalomcsillapító tabletták, injekció alkalmazása csökkentheti ezeket a fájdalmakat. Általában a beteget a folyamatosan alkalmazott tapasz mellett szükség szerint szedhető, gyorsan felszívódó közepes vagy erős fájdalomcsillapító hatású készítménnyel is el szokták látni.

Kapcsolódó cikkek:
Részletes leírás a fájdalomcsillapításról
Csontáttétek a daganatos betegségben
Ahogyan az életre, a búcsúra is készülni kell

Korábbi kérdések és válaszok a témában:
Kiújult agydaganat
Rosszindulatú agydaganat
Agydaganat gyógyszeres kezelése
Agytréner a rák ellen?

Top