Nyelvgyökrák és fájdalmak (jelige: holt tisza)

Apukámnak tavaly augusztus óta nyelvgyökrákja van. Kapott kemót, most abbahagyták. 100 mg-os morfiumtapasza van, de még így is nagy fájdalmai vannak. Eddig 10 kg-ot fogyott, alig bír nyelni, ezért a köldöke fölött behelyeztek egy gyomorszondát, hogy ha beszűkül a torka, innen kapjon táplálékot. Tegnap éjjel vérzett a nyelve, és furcsa büdöset is érez – mi még nem érzünk semmit. Nagyon szenved.

Kérdésem: meddig tarthat még ez? Most vidéken van egy szép otthonban, és csak havonta egyszer tudom látogatni. Nagyon rossz így látni őt. Nagyon sok emberen segített, mert szakápoló és mentőtiszt volt. Nem ezt érdemelte.

Amennyiben édesapjának fájdalmai vannak, akkor ezt jeleznie kell kezelőorvosainak, akik segíthetnek az alkalmazott tapasz dózisának emelésében vagy kiegészítő fájdalomcsillapító szerek adásában. (Kérdésében 100 mg-os morfium tapaszt ír, de feltételezzük, hogy a 100 mikrogram/óra dózisú fentanil tartalmú tapaszról lehet szó.)

Jelentős fogyás esetén a gyomorszondát akkor is lehet használni a táplálékbevitel kiegészítésére, ha a beteg szájon keresztül is tud valamennyire táplálkozni, s a szondán keresztül nemcsak folyékony-turmixolt ételeket, hanem (szonda)tápszereket is be lehet jutattni. Nem lehet pontosan válaszolni arra a kérdésre, hogy “meddig tart ez még?” Erre a beteget kezelő, ismerő, onkológiában jártas orvosok is csak körülbelül tudnának válaszolni, mert minden beteg, minden betegség lefolyása más és más.

Kapcsolódó cikk:
Fájdalomcsillapítás

Korábbi kérdések és válaszok a témában:
Nyelvgyökrák és hajléktalanság
Előrehaladott nyelvgyökrák
Nyelvgyökrák

Top