Ingyenes szűrővizsgálatot és állapotfelmérést ajánlanak, s ennek örve alatt sóznak, nemegyszer több százezer forintért egészségvédőnek nevezett termékeket a naiv és gyanútlan jelentkezőkre – hangzott el a Forgalmazók az Egészségért Szövetség (FESZ) konferenciáján.
A tanácskozáson elmondták: amíg 2015 előtt a hírhedtté vált árubemutatók miatt havonta közel félszáz panasz érkezett a fogyasztóvédelemhez, a szigorú törvényi szabályozás eredményeként mára háromra olvadt e felszólalások száma. Az orvostechnikai eszközöket, gyógyászati segédeszközöket gyártók és forgalmazók konferenciáján a fogyasztóvédelmet tűzték napirendre, ahol az is kiderült, hogy bár a hivatalok igyekeznek körültekintően védeni a vásárlók érdekeit és jogait, ez nem egyszer szélmalomharcnak bizonyul. A fenti példánál maradva, a hazai fogyasztóvédelem csúcsszervét, az Innovációs és Technológiai Minisztériumot (ITM) képviselő osztályvezető, Török Zoltán azt sem rejtette véka alá, hogy milyen irányba „léptek tovább” az árubemutatók egykori szervezői. Ma már ugyanis nem edénykészletben, hanem egészségben utaznak, ügyesen kihasználva azt a piaci rést, amelyet a várólisták eredményeznek.
Amint a Pharmaonline tudósításában kiderül, ingyenes szűrővizsgálatot és állapotfelmérést ajánlanak, s ennek örve alatt sóznak, nemegyszer több százezer forintért „egészségvédő” termékeket a naiv és gyanútlan jelentkezőkre. S mivel az utóbbiak ezeket a helyszínen, „üzletben” veszik át, így a terméktől való elállási jog sem illeti meg őket. A helyszíni ellenőrzések során az is kiderült, hogy aki a jelentkezők vérnyomását mérte, szakmáját tekintve hegesztő, de olyan esettel is találkoztak, amikor még vérvételre is vetemedtek.
Nem akarnak elfogyni a csodát ígérő termékek sem, vizsgáltak például olyan fogyasztószert, amely olcsó kakaót tartalmazott. Ezeket a készítményeket általában az interneten árulják, a kapcsolat sokszor egy üres ablak, vagy egy idő után elérhetetlen mobilszám, a honlapot pedig valahol Grönlandon, vagy – mint valóban megtörtént – az Egyesült Államokban, a Utah állambeli sivatagban regisztrálták.
Tavaly rajtaütöttek például olyan raktáron, ahol 60 ezer darab étrendkiegészítőt foglaltak le, 668 millió forint értékben, de a veszteség senkinek sem fájt, máig nem jelentkezett érte senki. A világhálón zajló ügyletekkel kapcsolatban azért nem zúdul panaszok áradata a fogyasztóvédőkre, mert ezeket a termékeket 10-20 ezer forintért árulják, s az ily módon elveszett pénz, a nagyságrend miatt, talán kevésbé fáj a vevőknek, s inkább veszni hagyják az összeget. E honlapok ráadásul egyik pillanatról a másikra felszívódnak, ugyanis kattintás számra veszik meg a hirdetési felületet, s ha ezt elérik, azonnal eltűnnek. Akit egyébként érdekel, hogy vajon egy kóklerek, vagy valódi szakemberek által működtetett honlapon jár, megnézheti a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapon, ahol jelenleg közel 600 webes felületet tartanak nyilván.