Az egészségügyi ellátás zsúfoltsága a betegek, az orvosok, az ápolók számára is az egyik leginkább frusztráló tényező, amivel nap mint nap szembesülnek a szakrendeléseken. Az orvosok nem tehetik meg, hogy a rendelésre várakozó húsz beteggel részletesen elbeszélgetnek, másik húszat pedig hazaküldenek. Az érdemi válaszokhoz, a személyre szabott felvilágosításhoz ugyanakkor mindenkinek joga van, s ez fontos is ahhoz, hogy aktív részese tudjon lenni a saját kezelésének, együtt tudjon működni orvosával.
Ahhoz, hogy a leghatékonyabban lehessen kihasználni a konzultációra rendelkezésre álló rövid időt, a betegnek is érdemes tudatosan felkészülnie, összeszednie a gondolatait. Hasznos lehet a következő találkozás előtti napokban összegyűjteni, papírra vagy egy füzetbe felírni mindazokat a kérdéseket, amelyek felmerültek, s amelyekre választ vár. Egy kézben lévő írott jegyzet mankót nyújt akkor is, amikor a betegre kerül a sor, hogy a várakozásból, majd a szituációból adódó stresszhelyzet közepette se felejtse el feltenni a kérdéseit.
Ugyancsak segíthet, s magabiztosságot nyújthat, ha nem egyedül megy az orvosi vizitre, konzultációra: bárki elkísérheti, s ott lehet a megbeszéléskor, aki az Ön számára fontos és megbízik benne. Vihet családtagot, távolabbi hozzátartozót, esetleg szakmája vagy saját betegsége miatt az egészségügy útvesztőiben jobban eligazodó barátot, aki segíteni tud kérdezni, majd utólag érdemben átbeszélni az elhangzottakat.
Ha valamit nem értett meg, ne szégyelljen visszakérdezni! Ha a beteg nem orvos, ráadásul a szituáció is feszélyezi, teljesen természetes, hogy nem ért meg mindent első hallásra. Kérdezzen vissza bátran! Sokkal előbbre vivő ez, mint bizonytalanságban maradni.
Forrás: 200 válasz a vastagbélrákról és végbélrákról
Ide kattintva kövesse rovatunk frissítéseit a Rákgyógyítás.hu Facebook csatornáján!